لوگوی شرکت پلیمر گلپایگان

پلیمرگلپایگان

تولید کننده لوله و اتصالات PVC-u

۵۷۰۰۵ - ۰۳۱

آموزش نصب شبکه به روش Push-Sol

1397/10/10
تهیه کننده : واحد تحقیق و توسعه شرکت پلیمر گلپایگان
آموزش نصب شبکه به روش Push-Sol

شرکت پليمر گلپايگان علاوه بر توليدات قبلي خود با استفاده از مدرن‌ترين فناوري موجود در طراحي و ساخت قالب، مبتكر طرح جديدي در شيوه نصب شبكه فاضلابـي با نام Push sol ( تلفيقي از چسبي و پوش فيت) مي باشد كه بدليل اهميت و حساسيت شيوه نصب  لوله و اتصالات پوش فيت در قسمت هاي عمودي طرح پوش سل، نحوه اتصال پوش فيت نيز  در ذيل معرفي گرديده است.

نصب شبکه به روش Push-Sol

   سالهای زیادی از مصرف لوله واتصالات پلی وينیل کلراید سخت (PVC – u) در شبکه های آب،  فاضلاب و مخابرات می گذرد. توانمندیهای این پلیمر موجب بکارگیری محصولات  ساخته شده از آن در سطح گسترده ای را امکان پذیر نموده است.از جمله این قابلیتها مقاومت در مقابل اغلب مواد شیمیایی موجود در فاضلابهای خانگی ،  صنعتی و آتش زا نبودن ، مصرف آنرا در صنعت ساختمان منحصر به فرد نموده است. یکی دیگر از قابلیتهای  ویژه  لوله و اتصالات پی.وی.سی سخت نحوه اتصال آن بصورت چسبی، پوش فیت و دنده ای است  . 

     بعلت نیروهای تنشی متفاوت در یک سازه صنعتی یا خانگی؛ جهت داشتن یک شبکه آب و فاضلاب مقاوم در  برابر این تنشها؛ یکی از گزینه های مهم پس از انتخاب نوع پلیمر،روش نصب و چگونگی اجرای آن می باشد.  تنشهای  موجود  در  یک   ساختمان می تواند  نیروهای  افقی  و  عمودی  را  به  شبکه  اعمال  نماید  .  لذا  بایستی جهت مقاوم نمودن شبکه آب و فاضلاب از روشهای نوین با توجه به شرایط اقلیمی و فرهنگی هر منطقه  استفاده نمود. مثلا" در بررسیهای بعمل آمده اتصال به روش جوشی لوله واتصالات ساخته شده از پلیمرهای با  ضریب انبساط طولی بالا در شبکه فاضلاب در استانهایی که تفاوت درجه حرارت فصول آن در طول سال زیاد باشد باعث شکستگی شبکه در محل جوش بعلت انبساط و انقباض های طولی خواهد شد. 

 در بررسی های بعمل آمده توسط واحد تحقیق و توسعه شرکت پلیمر گلپایگان از شبکه های فاضلاب خانگی، شهری و صنعتی که بصورت پوش فیت یا چسبی کامل اجرا گردیده نشان مي دهد که درباره موارد اجرا به روش پوش– فیت به دلایلی که در ادامه این مقاله به آن اشاره خواهد شد دچار نشت از محل اتصال شده است و  شکستگی شبکه در محل اتصالهای افقی به عمودی(زانوها و سه راهی ها) در هنگام نشست ساختمان و یا بروز زلزله در روش اتصال چسبی را به دنبال داشته است.

اتصال شبکه فاضلاب به روش تماما" پوش فیت با توجه به شرایط اقلیمی و روش های اجرای سازه های ساختمانی هرگز توصیه نمی شود.    در شبکه های اجرا شده به روش پوش فیت بایستی دقت شود که  کلیه  اقلام شبکه از جمله  لوله و اتصالات  دارای سطح مقطع حلقوی و گرد بوده و یا حداقل در منطقه رواداری مورد قبول استاندارد های مربوطه باشند تا  شبکه از آب بندی مطمئنی برخوردار شود. عواملی که باعث می شوند تا سطح مقطع لوله و اتصالات پس از اجرا  از حالت حلقوی خارج گردد عبارتند از  : 
•    فشارهای جانبی مصالح ساختمانی در محل هايی که عبور لوله ها از یک طبقه به طبقه  دیگر و درگیری  با مصالح ساختمانی اجتناب ناپذیر باشد(این حالت در مورد لوله و اتصالات دارای مقاومت حلقوی  پائین از جمله پلی پروپیلن PP  کاملا" صادق  است) . 
•    تخلیه آب گرم در سینک های ظرفشویی که باعث نرم  شدن و دو پهن شدن شبکه و در نهایت نشت آن می شود   . 
    سفت کردن بیش از حد بستهای نگهدارنده لوله ها در شبکه های اجرا شده از پلیمرهای با مقاومت حلقوی (Ring Stiffness) پایین .     

   در بررسیهای بعمل آمده در واحد تحقیق و توسعه شرکت پلیمر گلپایگان جهت اجتناب از موارد فوق  الذکر و ایجاد یک  شبکه  مطمئن ، روش نصب PUSH – Sol ( پوش – سول) ؛ « تلفیقی» ؛ که منطبق بر روشهای مورد تایید استاندارهای اتحادیه اروپا می باشد پیشنهاد گردیده است. در این روش نصب، جهت  اتصال کلیه شبکه های افقی با طول کوتاه و یا مدفون در مصالح ساختمانی از روش چسبی استفاده  می گردد که علاوه بر کاهش هزینه های نصب ، به علت یکپارچگی شبکه توسط چسب، در مقابل عوارض فوق الذکر که منجر به دو پهن شدن شبکه می شود جلوگیری می نماید. در اتصال با چسب در لوله و اتصالات پی – وی – سی، دو جزء متصل شده بعلت حلال  موجود در فرمولاسیون چسب عملا به یکدیگر جوش خورده و یکپارچه می گردد.

  در روش Push -Sol( پوش– سول) در شبکه های عمودی با طول بلند، جهت تامین حرکت طولی  شبکه به علت انبساط و انقباض از کوپلینگهای انبساطی همراه با لوله و اتصالات مجهز شده با واشرهای  لاستیکی استفاده می گردد  .

  لوله و اتصالات ساخته شده از پی.وی.سی- یو که یکی از پلیمرهای منحصر بفرد است، علاوه بر دارا بودن  مقاومت حلقوی بالا(Ring Stiffness)، امکان اجرای همزمان به روش چسبی و پوش فیت را فراهم می نماید  .

 در اجرای روش (Push- Sol) ( پوش – سول ) با لوله واتصالات پی . وی . سی سخت، مقاومت حلقوی  بالای این پلیمر،  شبکه را در  مقابل فشارهای جانبی کاملا" محافظت می نماید لذا مدفون شدن شبکه در مصالح ساختمانی بدون  عوارض  جانبی خواهد  بود.
رعایت ضوابط استانداردهای تدوین شده در ارتباط با تولید و نصب  لوله و اتصالات  پی .وی . سی- یو  توسط  تولید کنندگان و نصابان  موجب می شود  طول  عمر شبکه را  که حداقل  بیش از  هشتاد  سال برآورد  گردیده،  تضمین  نماید.   

آشنايي با سيستم پوش فيت پليمـر گلپايگـان

در محصولات PUSH – FIT جهت اتصال در قسمت هاي عمودي ، بجاي چسب از واشرهاي لاستيکي مخصوص استفاده مي‌گردد که ضمن تسهيل و کار لوله‌کشي، برتري‌هاي فني ديگري نيز براي استفاده‌کنندگان دارد . لوله و اتصالات پوش فيت بر اساس استانداردهاي EN 1401 ، EN 1452 وEN 1329 توليد و عرضه مي‌گردد.

ويژگي‌هاي کيفي سيستم PUSH – FIT پليمـر گلپايگـان

ماده اوليه مورد نياز در ساخت لوله و اتصالات سيستم PUSH – FIT پي وي سي سخت (PVC-u) مي‌باشد. خواص و ويژگي‌هاي فيزيکي و مکانيکي PVC و محصولات توليدي از آن‌ همانند سبکي وزن ، مقاومت و استحکام بالا نسبت به درصد وزني ، غير سمّي بودن ، نارسايي حرارتي و الکتريسيته و مهمتر از همه خاصيت خودخاموش ‌شوندگي بخاطر ساختار شيميايي خاص خود ، آن را تبديل به يکي از پرکاربردترين پلاستيک‌ها در جهان کرده است.
PVC - u مصرفي براي ساخت لوله و اتصالات داراي وزن مخصوص Density معادل 1.35 gr /cm2 است که حدودا 6 برابر از چدن سبک‌تر مي‌باشد و در عين حال مشکل گسترش سريع شعله که از معايب عمده لوله‌هاي پلي‌پروپيلن و پلي‌اتيلن مي‌باشد را ندارد . در لوله و اتصالات PVC-u برخلاف انواع ساخته شده از پلي‌اتيلن و پلي‌پروپيلن در اثر تغييرات دما تغيير طول کمتري را مشاهده خواهيم کرد ، اين تغيير طول نسبت به پلي‌اتيلن حدود 5/2 برابر و نسبت به پلي‌پروپيلن حدود 2 برابر کمتر مي‌باشد که مانع از شکستگي و ترک برداشتن در اثر انقباض و انبساط حرارتي مي‌گردد. همچنين لوله‌هاي ساخته شده از PVC در مقابل پديده ترک‌زايي تحت تنش (Stress Cracking) مقاومت بيشتري را نسبت به پلي‌اتيلن دارند.

با توجه به درنظر گرفتن سهولت نصب و اجرا سيستم PUSH – FIT در مقايسه با ديگر لوله‌هاي فلزي و پليمري از نظر اقتصادي نيز اين لوله‌ها به صرفه مي‌باشد.

خصوصيات ظاهری و ساختاری

لوله و اتصالات شرکت پليمر گلپايگان علاوه بر تفاوت در جنس نسبت به لوله‌هاي ديگر از نظر شکل ظاهري و ويژگي‌هاي مربوط به علم انتقال آب (Hydraulic) و موارد مرتبط با صوت و صدا (Acoustic) ، نحوه نصب و اجرا با ديگر لوله و اتصالات ساخته شده از ساير پليمرها و آلياژهاي فلزي اختلافات اساسي دارد.

در لوله و اتصالات PUSH – FIT طراحي و ساخت قالب‌ها بصورتي انجام گرفته که در سر يک طرف از لوله و اتصالات جايگاهي خاص (Socket) جهت قرار دادن واشر در نظر گرفته شده است و براي راحتي کار و جلوگيري از آسيب رسيدن به حلقه آب‌بندي در هنگام نصب و اجرا ، طرف ديگر لوله و اتصالات نيز اريب (Conic) گرديده است. بدين ترتيب براي اتصال لوله و اتصالات به يکديگر ديگر نيازي به چسب ، جوش دادن حرارتي و کارهاي ديگر وجود ندارد.

سطح داخلي بسيار صاف و صيقلي اين لوله‌ها باعث عدم افت فشار و کاهش دبي و همچنين عدم رسوب و تشکيل جلبک در مسير لوله‌ها مي‌گردد. ضريب جريان براي لوله‌هاي PVC (C = 150) از هر لوله ديگري (براي پلي‌اتيلن C = 130 و چدن C = 100 ) بيشتر مي‌باشد و با گذشت زمان و کارکردن لوله مقدار آن براي لوله‌هاي PVC ثابت است. در حاليکه براي لوله‌هاي فولادي (C=130) و بتني (C=110) ضريب جريان به مرور زمان کاهش مي‌يابد.

برش دادن و کونيک کردن

لوله‌ها بايد توسط وسيله مخصوص برش يا اره‌اي با دندانه‌هاي ريز بريده شود. برش بايد عمود بر محور     طولي لوله باشد که برش  عمود را مي‌توان با استـفاده از لوله بر مخصوص شركت پليـمر گلپايگـان انجام داد.  ( همانند شکل هاي 1،2و3  ).

جهت جلوگيري از آسيب ديدن سطح داخلي لوله و راحت وارد شدن نري (Spigot) به مادگي (Socket) بايد لبه خارجي انتهاي لوله با زاويه تقريبي 45 - 15 درجه کونيک شود بطوريکه حداقل ضخامت باقيمانده در لبه کونيک  یک سوم ضخامت اوليه و حداکثر ضخامت  یک دوم ضخامت اوليه باشد .

عمل کونيک براي هر دو سيستم PUSH – FIT و چسبي ضروري است لذا مي‌توان از دستگاه كونيك كن شركت پليمر گلپايگان استفاده نمود . (شکل هاي 4، 5 و6).

اتصال پوش فيت (PUSH - FIT)

لوله‌ها در اثر تغيير دما منبسط و منقبض مي‌شوند که محاسبه اين انبساط و انقباض بصورت دقيق عملي نمي‌باشد . اين پديده تابعي از تغيير دما مي‌باشد و مستقيما نمي‌توان از ضريب انبساط حرارتي و دماي آب مقدار آن را محاسبه نمود زيرا تخليه آب گرم متناوب بوده و منجر به تفاوت دما بين سطح داخلي و خارجي لوله به واسطه هدايت‌پذيري ضعيف لوله مي‌گردد .

شبکه های فاضلابي در بخش هاي عمودي که به وسيله چسب يا جوش به هم وصل ‌شوند مانع از ايجاد هر گونه حرکت ناشي از تغيير حرارتي مي‌گردد. در اين حالت اجزا لوله و نگهدارنده‌ها تمايل دارند در برابر نيرويي که به واسطه تغيير دما اتفاق مي‌افتد مقاومت کنند که اين مقاومت باعث ايجاد تنش مي‌شود.
با توجه به اين كه لوله‌ها بايد به روشي نصب شوند که حداقل مقدار تنش القا شده در اثر حرکت به واسطه انقباض و انبساط ، نشست ساختمان و يا نيروي ديگري بر سيستم وارد شود پيشنهاد مي‌شود جهت سازگاري با اين تنش ها در بخش عمودي (در داخل رايزر ها) حداقل يک اتصال PUSH – FIT در هر طبقه بکار ببريد و براي لوله‌هاي حامل آب باران به ازاي هر دو طبقه حداقل يک اتصال PUSH – FIT استفاده کنيد (EN 13801).
 

روش اتصال PUSH – FIT

طريقه نصب لوله و اتصالات PUSH – FIT پليمر گلپايگان به روش زير است :
چنانچه قبلا توسط کارخانه اورينگ لاستيکي جايگذاري نشده باشد ابتدا شياري که اورينگ قرار مي‌گيرد را کاملا تميز کنيد و سپس آنرا به طور صحيح در محل تعبيه شده جا بياندازيد. اگر لازم بود براي نرم شدن اورينگ از آب گرم استفاده کنيد .
کنترل کنيد که سر لوله به صورت عمود بر محور طولي آن بريده و با زاويه 15 درجه کونيک شده باشد. سرلوله را صاف و صيقلي کنيد و کليه براده‌ها و قسمت‌هاي ريز و اضافي را تميز نماييد. همچنين مقداري روان كننده(Lubricant) به سر لوله بماليد تا درون كوپله راحت تر حركت كند.  
بعد از جا انداختن اورينگ در شيار مربوطه با چرخاندن انگشت خود به اطراف لبه داخلي اورينگ بررسي کنيد که به درستي در جاي خود قرار گرفته باشد .

در تصویر زیر نحوه تميز کردن و کنترل اورينگ جا انداخته شده را مشاهده میکنید :    

در تصویر زیر نحوه جا انداختن لوله پوش فیت را مشاهده می فرمایید :

    توجه شود که سر لوله تا نصف طول لازم براي داخل رفتن بايد روان كننده (Lubricating) زده شود . قسمتي كه روان كننده زده  شده را تميز نگه داريد و اگر به هر دليلي کثيف شد يا خرده سنگ چسبيد ، آن را تميز كرده و مجدداً روان كننده ماليده شود. 
توجه شود هرگز از گريس ، روغن ترمز و يا روغن‌هاي خوراکي از قبيل روغن مايع به عنوان روان‌کننده استفاده نکنيد . جهت راحت وارد شدن لوله به داخل کوپله و جلوگيري از زخمي شدن و صدمه ديدن اورينگ يک لايه نازک از روان‌کننده را روي اورينگ بماليد و مواظب باشيد که روان‌کننده را به زير يا پشت اورينگ نماليد .