لوگوی شرکت پلیمر گلپایگان

پلیمرگلپایگان

تولید کننده لوله و اتصالات PVC-u

۵۷۰۰۵ - ۰۳۱

تضمين نسوز بودن و خاصيت خود خاموش شوندگي لوله هاي PVC

1398/3/6
تهیه کننده : واحد تحقیق و توسعه شرکت پلیمر گلپایگان
تضمين نسوز بودن و خاصيت خود خاموش شوندگي  لوله هاي PVC

          احتراق تركیبات پلیمری و صدمات جبران ناپذیر آن مساله مهمی است كه به هنگام كاربرد و ایمنی این مواد باید مورد توجه قرار بگیرند. دود حاصل از احتراق پلیمرها در اماكن عمومی نظیر هتل، سینما، موزه، هواپیما و غیره و میزان خطرآفرینی آن، لزوم حفاظت از جان انسان و آسیب‌پذیری كمتر تجهیزات گرانبها و باارزش را اهمیت بخشیده است. اولین هدف در برابر پدیده مخرب آتش، استفاده از مواد ویژه در جهت جلوگیری و یا انتشار آن است .PVC از جمله پلیمرهایی است كه به طور گسترده در ساخت انواع صندلی، كف پوش و كاغذ دیواری استفاده می شود. محصولات ساخته شده از این ماده ممكن است بخش عظیمی از تجهیزات یك سالن سربسته، نظیر سینما یا تئاتر را به خود اختصاص داده باشد. لذا نسوز بودن و عدم اشتعال آن، از اهمیت برخوردار است.پليمر PVC بدليل اينكه بيش از 50 درصد، كلر را شامل مي‌گردد، بعنوان يك استثناء در مجموعه پلاستيك ها، معرف پلاستيكي مقاوم در برابر شعله و سوختگي مي‌باشد.  

لذا مي توان با اطمينان گفت كه لوله‌هايPVC-U نيز به سختی آتش می گیرند و در غیاب منبع خارجی شعله به سوختن ادامه نمی دهد. دمای شعله ور شدن خود به خود آن ۴۵۴ درجه سانتیگراد است، که بسیار بالاتر از اکثر مواد ساختمانی است. در اثر سوختن PVC، گاز HCl آزاد می شود که این گاز از دسترسی اکسیژن به منطقه‌ی مشتعل شده جلوگیری می‌کند. به همین دلیل است که PVC را ماده‌ای خودخاموش شونده می نامند. مقاومت در برابر شعله لوله‌ی PVC-U به سختی آتش می‌گیرد و در غیاب منبع خارجی، به سوختن ادامه نمی‌دهد. دمای شعله‌ور شدن خود به خودی آن ۴۵۴ درجه سانتیگراد است، که بسیار بالاتر از اکثر مواد ساختمانی است. در اثر سوختن PVC، گاز HCl آزاد می‌شود که این گاز از دسترسی اکسیژن به منطقه‌ی مشتعل شده جلوگیری می‌کند. به همین دلیل است که PVC را ماده‌ای خودخاموش‌شونده می‌نامند.

در عین حال یک ماده‌ی مشتعل هرقدر شعله‌ی بیشتری داشته باشد، خطرناک‌تر است. اشتعال‌پذیری بر اساس معیار حداقل غلظت اکسیژن مورد نیاز برای تداوم احتراق با شعله بیان می‌شود. واحد اندازه‌گیری آن اندیس حدی اکسيژن (Limiting Oxygen Index) (LOI) نام دارد  که در استاندارد ASTM D 2863 بدان پرداخته شده است. شکل زیر مقادیر LOI متداول را برای بسیاری از مواد نشان می‌دهد. در کل، LOI کمتر از ۲۰/۸ (درصد حجمی اکسیژن در هوای معمولی) نشان‌ می‌دهد که ماده خواهد سوخت. از سوی دیگر مواد با LOI بیشتر از ۲۷ به جز تحت شرایط خیلی خاص نمی‌سوزند. PVC با LOI در حدود ۴۵-۴۹ مقاومتی استثنایی در برابر شعله‌ دارد.